Автор: Сергій Удовик
Ця книга має дуже влучну назву: «Паралельний світ». Хоч вона й стосується історії уявлень та ідей в Україні у XVІ-XVII ст., але залишається напрочуд актуальною саме для нашого суспільства, яке живе в багатьох історичних вимірах. Насправді Н. ЯКОВЕНКО через розкриття світу уявлень наших предків знімає запону із наших очей. Але проблема в тому, що мало хто хоче звільнитися від цієї запони.
Сучасне трактування історії України надто одномірне і є калькою зі схеми історії СРСР, де лише відбулась заміна: колишній «клас» перетворився на «націю», «соціальне визволення» — на «державотворчі змагання», «класова боротьба» — на «боротьбу за національне визволення». Якщо ми погодимося із доказами авторки, що Б. Хмельницький вів зовсім не визвольну війну, а громадянську, і тим самим знехтував права Речі Посполитої, яку козаки вважали своєю «милою вітчизною», то зрозуміємо, чому так зневажливо ставляться до права і законів України її мешканці — для них взірцем є Б. Хмельницький.
Щоб зрозуміти, чому в нас зараз така неконкурентоспроможна еліта, ми повинні дослідити її корені й дати відповідь: куди і як зникла русько-українська еліта. Наталя Яковенко доводить, що русько-українська еліта не перейшла вся в католицтво й уніатство на початку XVII ст., а мала великий вплив аж до самої Хмельниччини. У горнилі 40‑річної громадянської війни велика частка справжньої еліти була знищена. Врешті Русь-Україна вийшла з цієї руїни соціально неповним суспільством, у якому залишились дві верстви: селяни і дрібні малограмотні священики. Осторонь трималося козацтво — різновид військово-політичного устрою, багато рис якого було взято саме від Османської імперії, а зовсім не від Європи.
Справді, якщо визнати, що історія України дуже перекручена, то ми повинні визнати й багато інших речей, які безпосередньо зачіпають наше сьогодення. Це й культ пам’ятників козакам, які зневажали закон, це й украй низький професійний рівень багатьох наших істориків із нескінченним переліком вчених звань. Тоді нам стане зрозумілим, чому в Україні немає національної ідеї, — бо ж вона ніяк не може бути досягнута за такого трактування історії України.
Газета «Книжник-Review» №15-16, серпень 2002 р.
Коментарі
Додати коментар